Într-o societate plină de businessuri în dezvoltare titlul de Marketer este unul tot mai des întâlnit.
Înafară de “poziţia de elită” ce o presupune acest cuvânt şi de misticul pe care îl ţine în spate fiecare angajat, freelancer sau expert în acest domeniu, există totuşi nişte momente care fac diferenţa dintre cei care doar poartă titlul şi cei care sunt adevăraţi Marketeri.
Un marketer bun cunoaşte mai mult decât ceea ce scriu cărţile
Avem mii de absolvenţi ai facultăţilor de marketing, oameni care au citit, învăţat, scris teze de licenţe, dar care nu au nici cea mai mică idee cum arată lucrurile în teren.
Adevăratul expert poate să nu cunoască noţiunea din teorie, însă ştie exact cum funcţionează un instrument în practică şi la ce anume trebuie să atragă atenţia. Şi asta pentru că a testat, a aplicat instrumentul dat şi a reuşit să tragă concluzii. Şi nu odată.
Un marketer adevărat caută probleme
Dacă astăzi mergem în orice companie şi întrebăm pe cei din departamentul de marketing care sunt problemele cu care se confruntă, prima şi cel mai probabil unica problemă ar fi lipsa bugetelor.
Ceea ce defapt ar trebuie să auzim este la care nivel de pâlnie este necesar de îmbunătăţit conversia, pe ce platforme de promovare ar fi bine să mai fim şi încă nu suntem, ce ne arată statistica şi unde nu merg lucrurile cum ne-am propus.
Un marketer arată rezultate
Veţi întreba un marketer care este rezultatul muncii lui şi cu greu veţi auzi ceva palpabil sau măsurabil. Ştiţi de ce? Pentru că ceaţa e cel mai comod fenomen al naturii pentru el. Cu cât e mai multă, cu atât mai puţine întrebări de la conducere şi cu atât mai liniştit îşi poate aştepta salariul la sfârşit de lună.
Ceea ce defapt face diferenţa dintre “cei albi” şi “cei suri” sunt rezultatele pe care le prezintă aceştia şi pentru care se semnează. Un adevărat specialist nu va da niciodată vina pe criză, piaţă, clienţi sau departamentul de vânzări care nu ştie să comunice cu clienţii.
Un marketer nu luptă cu clientul
Am văzut nu odată directori de companii care în lucrul cu un expert intern în marketing sau invitat dinafara companiei încerca să îşi impună punctul de vedere. Iar marketerul intră în luptă cu tot arsenalul de “instrumente”.
Ceea ce se cerea defapt e înţelepciunea, un pic de răbdare, abilitatea de comunicare şi profesionalism. Atunci când un client devine agresiv sau doreşte să vă demostreze că are dreptate, el nu vrea nimic altceva decât să îşi protejeze “copilul”. Dacă are un asemenea comportament înseamnă că încă nu l-aţi convins de faptul că vă poate încredinţa “copilul”. Căutaţi punctul ce îl va face pe client să vă ofere creditul de încredere.
Un marketer nu joacă sub fluier
În zilele noastre pentru bani mulţi “experţi” sunt gata să îşi trădeze principiile şi responsabilitatea faţă de ceea ce fac. Şi asta pentru că atunci când unii clienţi spun “ori aşa cum vreau eu, ori deloc”, în frica de a nu pierde onorariul propus, aceşti “colegi de breaslă” cedează. Şi câştigă. Un client. Însă ăsta va fi ultimul. Sau cel putin ultima lor colaborare. Pentru că rezultatele de după îl vor lăsa şi mai dezamăgit pe cel care a plătit banii.
Dacă eşti expertul, sper că eşti anume din cei descrişi mai sus.
Dacă eşti angajatorul, sper că vei ţine cont de cele spuse mai sus. Pentru că fiecare ban investit în marketing şi personal trebuie să facă alţi bani.