Vorbim o limbă frumoasă, bogată și melodioasă, un atu pentru comunicare, poezie şi literatură artistică, dar nu și pentru Marketing. Ceea ce atest de la o vreme în texte, oferte, bannere și alte materiale de promovare uneori aminteşte de olimpiada la limba română. La școală nota era cu atât mai mare, cu cât fraza era mai complexă, epitetele mai reprezentative și exprimarea mai filosofică.
În business lucrurile sunt exact invers. Scurt, simplu, clar. În lupta pentru a obţine cele câteva secunde de atenție din partea cititorului, scopul oricărui text scris este să nu forțeze creierul. Asta înseamnă că citirea primului şi ultimului cuvânt ar trebui să fie suficiente pentru a înţelege clar mesajul pe care vrea să-l transmită.
Un copywriter bun nu este un jurnalist bun sau un scriitor, ci este acela care înțelege psihologia consumatorului. Aici e nevoie de ceva mai multă expertiză în domeniul psihologiei şi a programării neuro-lingvistice. Cred că nu e cazul să spun că orice marketolog e aproape obligat să cunoască tehnici și instrumente de comunicare, altele decât cele oferite pe băncile școlii. Și asta cel puțin pentru a ști ce să ceară de la generatorii mesajelor, bannerelor, materialelor promoționale.
Comunicarea prin cuvinte simple înseamnă de fapt comunicarea directă cu subconștientul, iar asta presupune viteză. Mai înseamnă şi lipsă de filtru, ceea ce duce la efectul așteptat în urma oricărui mesaj: acțiune din partea clientului. Și da, există replici de genul: “Păi, pentru a scrie așa texte simple, nu tre’ să fii mare expert. Aici și cu 9 clase poți să te descurci!” Dacă e așa, atunci uitați de celelalte clase și intrați în pielea celui din gimnaziu. Pentru că vă interesează vânzările și rezultatul, nu procesul și laurii aduși de profa de română.
Scrieți despre lucrurile complicate simplu. Cât mai simplu posibil. Dar nu mai simplu decât atât. Și obtineți rezultate.