Credeți sau nu, dragostea și marketingul au foarte multe în comun. Fie că compania voastră vinde servicii sau produse, relația pe care o construiți cu clienții trebuie abordată personalizat, cu emoții și dedicare, exact ca și o relație de dragoste din viețile oricărui dintre noi.

Fiecare dintre noi are experiențe personale mai bune și mai puțin bune. Posibil, am greșit în strategia noastră la un moment dat și am avut nevoie să regândim și să intrăm în detalii ca să vedem ce facem mai departe într-o relație. Exact asta se întâmplă și în marketing – dacă vedeți că un model de promovare nu merge ceva timp (nu o zi, două), nu prinde la public, nu insistați. Faceți doi pași în urmă, priviți obiectiv situația și vedeți ce schimbări sunt necesare.

Pâlnia de vânzări tradițională are loc de dragoste în ea?

Despre pâlnia de vânzări tradițională ați auzit probabil cu toții. Atunci când creăm o strategie de marketing, ne conducem adesea de această pâlnie, cu forma și etapele ei rigide, cel mai des urmând modelul AICA:

1. Atenție

2. Interes

3. Comparație

4. Acțiune

Urmând etapele de mai sus, mulți au impresia că marketingul este un proces simplu, matematic, care nu are nevoie de prea multă imaginație și eforturi.

Pâlnia dragostei – știați de ea?

Eu vă propun altceva – să vă tratați publicul țintă ca pe partenerul din viața personală – cel pe care trebuie să îl cuceriți, stabiliți o relație cu el și depuneți mult efort ca această relație să treacă la alt nivel și pe care îl abordați cu emoții și sensibilitate.

Etapele pâlniei de dragoste ar fi:

1. Atragerea atenției

2. Un pic de flirt (a se citi „Stârnirea interesului”)

3. Întâlnirile în doi (la micul dejun, nu la cină – atunci are loc și comparația)

4. Primul sărut (neașteptat și scurt, dar la temă)

 Etapele acestei pâlnii sunt mult mai flexibile decât în cazul celei tradiționale, iar rezultatele… vă recomand să încercați și să-mi spuneți cum a funcționat la voi. Iată cum văd eu aceste etape mai detaliat:

1. Atragerea atenției – ca să captezi simpatia și dorința clienților tăi potențiali de a cumpăra de la tine, e nevoie să captezi atenția lor, mai întâi. Atunci când faceți cunoștință cu cineva care v-ar interesa în viața personală, nu începeți să îi recitați CV-ul și bibliografia personală, pentru a-l impresiona, nu? Tratați-vă publicul țintă cu aceeași considerațiune, aflați-i problemele și dorințele și arătați subtil cum produsul/serviciul vostru se integrează armonios în viața lor.

2. Flirtați un pic – flirtul presupune energie pozitivă, zâmbete, interes în creștere, priviri repetate. Atrageți atenția potențialilor voștri clienți cu mesaje și apariții diferite de concurența existentă, orientate spre a le stârni curiozitatea și a-i aduce la următorul pas, și anume:

3. Prima întâlnire – odată ce interesul este captat și flirtul a aprins focul, prima întâlnire pare un pas logic. Fie că vă impresionați publicul cu o ofertă generoasă sau alegeți o altă strategie, nu uitați – acum e momentul să creați o primă impresie de nota 10 și să faceți potențialii clienți să vrea mai mult.

4. Primul sărut – iar mai mult este, la această etapă, primul sărut. Acum e etapa să convertiți leadul în client. Dacă e să fac o paralelă cu pâlnia tradițională de vânzări, aici ar fi remarketingul, adica trimiterea de mesaje promoționale celor care au răspuns bine la toate etapele precedente de comunicare.

Important pe parcursul creării întregii strategii de marketing e să țineți cont că voi lucrați cu oameni vii, cu emoții, cu personalități și cu dorințe. Construirea relațiilor durează și necesită efort (foarte mult). Asta se aplică oricăror relații, personale și profesionale. Oamenii sunt diferiți și au nevoie de abordări diferite. Ceea ce merge cu o persoană, poate să nu meargă cu alta, iar voi, pentru a avea de câștigat în această relație – profesională sau personală – aveți nevoie de flexibilitate. Și emoții, desigur. Pentru că altfel, la ce bun mai începeți să faceți ceva?!

Dar, atunci când faci totul cu dedicație, rezultatele vor fi peste măsura așteptărilor, fiți siguri de asta. (Vedeți poza de mai sus.)

P:S: Acest articol este bazat pe fapte reale din experiența cu soțul meu Bogdan, care astăzi face 35 de ani, e o sursă de inspirație și un adevărat exemplu pentru mine în tot ce face și este (puteți să-i scrieți un mesaj de felicitare dacă simțiți, chiar dacă nu-l cunoașteți, e și ăsta un instrument, primul din listă – Atenția ;))