În fiecare zi mii de companii deservesc zeci de mii de clienți în Republic Moldova. Și printre ele este Clounella, o companie ce oferă servicii de animatori și organizare de evenimete pentru copii.
Dacă tot vorbeam de PR reușit și nu prea în articolele precedende, astăzi scriu despre PRul negru. Acesta e un fenomen poate mai rar întâlnit, dar care odată pornit e greu de oprit. Și asta pentru că majoritatea oamenilor nu reușesc să genereze propria părere ci o iau pe cea gata servită, fie ea formată de televiziune, blogheri, oameni de afaceri sau politicieni.
Acum câteva zile un client având nevoie de serviciile de animatori pentru un grup de copii de la spitalul oncologic a apelat compania Clounella. A fost una din zecile de mii de discuții ce le au reprezentații businessului cu clienții. Doar că fiind în istorie implicați copii cu necesități speciale, unde cererea a fost făcută de către o persoană terță și care după refuz a apelat un formator de opinie, toată această poveste s-a transformat într-un adevărat thriller.
Dreptul moral de a scrie aceste rânduri îl am pentru că înafara de faptul că e doar o liberă exprimare a unei păreri, am stat de toate părțile baricadei pe parcursul vieții: antreprenor, organizator de evenimente de caritate, implicat în proces și… știu ce se face acolo unde nu au reușit să ajungă unii.
Nu vreau să dau dreptate unei părți anume din tot acest scandal, însă există câteva aspecte pe care aș dori să le subliniez pe scurt și pentru care nu am nevoie de apreciere. Însă poate anume aceste aspecte vor permite ca:
– antreprenorii să fie mai atenți cu angajații
– clienții să fie mai deschiși la unele situații specifice
– formatorii de opinie să țină cont că pot atât să crească cât și să distrugă un business, iar mai grav decât atât, un om sau o familie.
Nu există companii ideale, unde oamenii să fie serviți perfect în 100% din cazuri. Și asta pentru că așteptările clienților sunt diferite, calitatea angajaților e diferită și variabile sunt prea multe încât să obții un rezultat ideal.
E sau nu acesta adevăratul motiv pentru care compania a răspuns cu refuz pentru deservirea clientului, știu sigur că psihologic trebuie să fii pregătit pentru a sta în fața la niște copii de la spitatul oncologic care la ieșire te vor întreba când revii și cărora dacă le vei răspunde că peste un an, îți vor spune că nu te vor mai prinde… Și asta e cu totul altceva decât să fii la o zi de naștere a unui copil “special”.
“Regula pixului verde” spune că dacă vrei să ajuți un copil (se referă și la adulți) să se dezvolte, este important să subliniezi ceea ce îi reușește bine și nu să dai cu nasul acestuia în greșelile care le face. În acest caz, era de zeci de mii de ori mai benefic un articol de blog unde să fie scrise sugestii de ce ar fi putut face această companie în urma unei asemenea cereri. Cele ce au fost scrise despre ei cu atâta ură nu au adus nici măcar un pic de rezultat pozitiv decât…trafic.
Cunosc pe dinăuntru businessul moldovenesc, atât cel mare, dar îndeosebi cel mic. Știu bine ce înseamnă să îl faci pe genunchi, să renunți la multe ca să te lansezi și să pornești ceva aici, de unde toți vor să plece și unde spun că nu se poate.
Cunosc personal activitatea companiei Clounella și știu cât de multe proiecte de binefacere fac ori de câte ori au posibilitate și cum au crescut zi de zi cu dedicație și dăruire. Iar să faci asta paralel cu creșterea a doi copii mici, dintre care unul e în perioada de alăptare, e un gest de eroism în țara în care totț strigă că nu au cum.
Cunosc ce înseamnă o interpetare de mesaj în favoarea intenției dorite. Și asta o putem face cu orice cuvânt spus.
Pe scurt însă ceea ce aș vrea e ca antreprenorii să reușească să se dezvolte în continuare cu ajutorul clienților și la sugestia acestora, prin “tehnica pixului verde”.
Cei care scriu opinii să se întrebe dacă părerea lor poate schimba spre bine situația. Iar dacă nu, să nu o agraveze.
Cei care citesc opinii să își formeze ulterior propria părere care, dacă poate schimba situația spre bine, să o împărtășe, iar dacă nu, să o țină ca pe un secret.
Cu un cuțit poți tăia pâine sau ucide un om. Și de fiecare dată decidem cine devenim, un binefăcător sau… nu.

Poeziile ajută enorm de mult la dezvoltarea cognitivă și emoțională a copilului tău. Aici gasești cele mai frumoase și mai educative poezii pentru copii, ca să învățați și să vă distrați împreună.