Ați avut cazuri când modul în care s-a prezentat un brand v-a plăcut atât de mult, încât simțeați că se vorbea pentru și despre voi?
Conexiunea pe care ați simțit-o nu este o coincidență. Este folosirea arhetipurilor în branding și transpunerea în promovare a sentimentelor pe care diferite categorii de oameni le pot simți.
Publicitatea poate fi neinteresantă, uniformă, fără să atingă careva emoții sau poate fi memorabilă, poate stimula fantezia fiecărei persoane care o privește și poate trezi dorința de a cumpăra ceea ce se promovează. Publicitatea din a doua categorie este creată cu ajutorul arhetipurilor.
Arhetip în branding – ce e asta?
Arhetipurile sunt prezente în fiecare dintre noi, influențând modul în care ne comportăm, gusturile pe care le avem, omul de care ne îndrăgostim, etc. Astfel, arhetipurile pot fi înțelese drept totalitatea informației acumulate de-a lungul secolelor și istoriei, frumos înregistrate în ADN-ul uman. Carl Jung este psihiatrul care a folosit pentru prima dată acest termen, definindu-l ca pe „moștenire ancestrală inconștientă”.
În branding, arhetipurile reprezintă miturile și personajele colorate, care creează o dinamică a dezvoltării unui brand în timp și transformă acest brand într-o poveste captivantă și interesant de urmărit pentru public.
Cu alte cuvinte, arhetipurile în branding sunt un instrument verificat în timp, care ajută un brand să se diferențieze de masa celorlalte branduri existente pe piață. Acest instrument face legătura între valorile clienților și semnificația din spatele fiecărui produs. Astfel, conexiunea dintre un brand și consumatori devine solidă, fiecare consumator asociind arhetipul brandului cu o poveste pe care o are deja în ADN-ul său.
Ce modele arhetipale există în branding?
Publicitatea recurge la 12 modele arhetipale, grupate în 4 grupuri, în funcție de logoul, sloganul, valorile și scopul fiecărui brand în parte. Arhetipul ales de un brand poate fi detectat nu doar în promovarea directă a produselor, dar și în modul de comunicare a acestuia cu publicul său.
Haideți să vedem care sunt aceste 12 arhetipuri:

1. Grupul celor care caută paradisul și au ca valoare autocunoașterea și individualitatea.
Inocentul
Motto: Sunt liber să fiu cine vreau să fiu.
Scop: Fericire, puritate, simplitate.
Caracteristici: Programare pozitivă, redescoperirea celor bine-știute, meditație.
Strategie: Să acționeze corect.
Branduri din acest arhetip: Coca-Cola, Dove.
Exploratorul
Motto: Sunt de neoprit și nu am limite.
Scop: Explorarea lumii și o viață mai bună.
Caracteristici: Trăiește libertatea la maxim, dorește o calitate a vieții mai bună, descoperă noi drumuri.
Strategie: Spune nu – plictiselii, da – călătoriilor și experimentării de lucruri noi.
Branduri din acest arhetip: Ford Explorer, Jeep Wrangler, Sony.
Înțeleptul
Motto: Adevărul eliberează.
Scop: Descoperirea adevărului prin folosirea intelectului.
Caracteristici: Analizează, oferă expertiză și informații verificate, încurajează cunoașterea izoterică.
Strategie: Caută informație și găsește explicații pentru ceea ce se întâmplă.
Branduri din acest arhetip: Google, Philips, BBC, CNN.

  1. Grupul celor care își lasă amprenta asupra lumii și au ca valoare schimbările

Eroul
Motto: Dacă există dorință, se va găsi și posibilitate.
Scop: Să facă lumea mai bună și să își demonstreze adevărata valoare prin acțiuni ferme, curajoase.
Caracteristici: Curaj, dorință de a schimba lucrurile, ajută lumea să își atingă potențialul maxim.
Strategie: Transformarea permanentă în cineva mai puternic, mai bun, mai competent.
Branduri din acest arhetip: Nike, BMW, Duracell.
Rebelul
Motto: Regulile există pentru a fi încălcate.
Scop: Începutul unei revoluții. Sau răzbunarea.
Caracteristici: Vrea să distrugă tot ce nu este bine, pledează pentru tot ce este nou și greu de acceptat de societate.
Strategie: Șochează și dezechilibrează.
Branduri din acest arhetip: Diesel, Harley Davidson.
Magicianul
Motto: Totul este posibil.
Scop: Să transforme visele în realitate.
Caracteristici: Vrea să ajute oamenii să evolueze, să descopere noi ipostaze ale propriei personalități, are vocația transformării.
Strategie: Adoptă o viziune și urmeaz-o.
Branduri din acest arhetip: Apple, Disney.

  1. Grupul celor care se conectează cu alții și au ca valoare apartenența la o comunitate

Omul obișnuit
Motto: Egalitate pentru toți.
Scop: Să fie în limitele a ceea ce acceptă majoritatea din societate.
Caracteristici: Vrea să se integreze, promovează gustul comun, nimic deosebit de ceea ce este ordinar.
Strategie: Rămâne om simplu, indiferent de statut. Optează pentru depersonalizare și relații artificiale.
Branduri din acest arhetip: Facebook, KFC, eBay, Visa.
Amantul
Motto: Te vreau doar pe tine.
Scop: Crearea unei relații intense. Intimitate și experiență la nivel senzorial.
Caracteristici: Ajută oamenii să găsească dragostea, apropierea de alții, empatie și distracție.
Strategie: Să devină tot mai atractiv în plan fizic, emoțional și orice alt aspect.
Branduri din acest arhetip: Victoria’s Secret, Chanel, Ferrari.
Glumețul
Motto: Trăiește clipa.
Scop: Petrecerea cât mai frumoasă a timpului și crearea bunei dispoziții celor din jur.
Caracteristici: Sursă continuă de umor, vrea să se simtă bine mereu.
Strategie: Joacă, glume, amuzament.
Branduri din acest arhetip: Durex, Skittles.

  1. Grupul celor care structurează lumea și au ca valoare stabilitatea

Protectorul
Motto: Iubește-ți aproapele ca pe tine însuți.
Scop: Să ajute pe cei din jur și să îi protejeze.
Caracteristici: Ajută și încurajează semenii, promovează grija reciprocă.
Strategie: Să facă cât mai mult bine celor din jur.
Branduri din acest arhetip: Volvo, Fairy.
Creatorul
Motto: Dacă ți-o poți imagina, o poți și crea.
Scop: Realizarea unei viziuni în ceva real și palpabil.
Caracteristici: Vrea să creeze ceva de durată, să rezolve probleme fundamentale și să ofere soluții inovatoare.
Strategie: Dezvoltarea capacităților necesare, crearea și exprimarea viziunii proprii.
Branduri din acest arhetip: Lego, Steve Jobs.
Conducătorul
Motto: Puterea contează.
Scop: Crearea unei celule de succes.
Caracteristici: Dorește prosperitate, promovează puterea și disciplina.
Strategie: Exercitarea controlului și forței coercitive.
Branduri din acest arhetip: Rolex, Mercedes, IBM.

12 arhetipuri în branding poate părea mult și complicat, la prima vedere. Dar, într-o lume unde suntem bombardați de tot felul de mesaje promoționale, sensul fiecărui dintre aceste mesaje este cel care face diferența între unul pe care îl ignorăm și unul pe care îl urmăm.
Dacă aveți deja o afacere care funcționează, vă sugerez să o studiați din perspectiva arhetipurilor de branding. Puteți avea surpriza să descoperiți că modul în care comunicați cu publicul și promovați produsele este total diferit de arhetipul care se potrivește în mod natural vouă – ca brand personal, sau afacerii voastre – ca brand corporativ.
Care arhetip credeți că se mulează cel mai bine brandului vostru?