Câteva zile în urmă am fost invitată de către Fondul Națiunilor Unite pentru Copii (UNICEF) să particip la un eveniment, în calitate de moderator pe de o parte și reprezentatnt a sectorului privat pe de altă parte.

Subiectul dialogului inițiat de UNICEF a fost – responsabilitatea social corporativa focusată pe drepturile copilului. Prin alte cuvinte, cum să facem ca afacerea noastra să nu afecteze direct sau indirect copiii, ba din contra, să contribuie la îmbunătățirea calității vieții acestora.

 În urma discuțiilor cu reprezentanții companiilor din Republica Moldova, am reușit să-mi fac o cocluzie simplă, dar profundă.

 Sectorul privat de la noi din țară face acțiuni de CSR(Responsabilitate Social Corporativa) foarte intuitiv, unii chiar ne știind despre această noțiune, deși foarte mulți confundă responsabilitatea social cu filantropía/actele de caritate.

Am rămas foarte surprinsă de deschiderea antreprenorilor și companiilor la acest capitol. Au apărut multe idei interesante, care, sper, vor ajunge proiecte implementate.

 În urma discuțiilor despre beneficiile pe care le poate avea compania fiind social responsabilă, am ajuns la concluzia că CSR, pe lîngă satisfacerea valorilor morale și etice ale companiei (conducerii/managementului), este un instrument foarte bun de marketing, care trebuie varolificat.
Dacă este gândită bine și aveți și partenerii potriviți în acest sens, activitatea de CSR va ocupa puțin timp, va solicita investiții financiare minime și va aduce un maxim impact companiei Dstră.

Se poate observa un fenomen interesant: multe companii au ajuns la concluzia că CSR este un instrument foarte bun de marketing, pentru că, având minim investiții, impactul este foarte mare.

 Dacă este cineva interesat de acest subiect, propun câteva noțiuni și idei despre ce reprezintă CSR-ul.

 CSR (Corporate Social Responsibility) este o concepție referitoare la contribuția pe care trebuie să o aibă companiile la dezvoltarea societății moderne. De-a lungul timpului, aceasta contribuție a fost teoretizată diferit de mai multe curente de gândire. Inițiativele “responsabile” ale companiilor au fost denumite printr-o varietate de termeni: corporate citizenship, corporate philantropy, corporate societal marketing, community affairs, community development etc.

Pe măsură ce statele și instituțiile internaționale și-au dat seama că adoptarea principiilor de CSR de către companii servește obiectivelor de dezvoltare durabilă, a apărut și nevoia unor standarde internaționale pentru a defini ce înseamnă un “comportament corporativ dezirabil”.

Natiunile Unite, Uniunea Europeana si Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică sunt trei dintre cele mai importante instituții care s-au implicat în elaborarea unui cadru care să definească CSR și să stabilească indicatorii prin care poate fi evaluat în mod transparent.

Acest cadru, a fost însoțit de recomandări și principii care să ghideze statele și autoritățile locale în formularea de politici publice care să promoveze, să asigure transparența și să susțină inițiativele de CSR.

Mai jos am indicat doar câteva tipuri de programe pe Responsabilitea Social Corporatistă pe care le puteți utiliza de mâine în compania Dstră:

1. Promovarea unei cauze (Cause Promotion):

Să stârnești preocuparea publicului pentru o cauză (ex. prin prezentarea unor statistici sau a unor mărturii despre numărul de bătrâni sau de copii fără adăpost, despre numărul de câini vagabonzi care sunt uciși în fiecare zi etc.)

Să convingi publicul să afle mai multe despre o cauză (ex. intrând pe un site, participând la un seminar, solicitând o broșură sau un pachet educațional)

Să convingi publicul să doneze timp pentru a sprijini o cauză (ex. acțiuni de ecologizare)

Să convingi publicul să doneze bani pentru o cauză (ex. printr-o secțiune de pe site-ul companiei unde vizitatorii să doneze bani unor ONG-uri partenere, prin recipiente speciale plasate în punctele de desfacere etc.)

Să convingi publicul să doneze valori ne-financiare (ex. haine, aparate electrocasnice, cărți, jucării etc.)

Să convingi publicul să participe într-un fel sau altul alături de cauza (ex. să semneze o petiție, să participe la un eveniment memorial, la un concert de protest, la o expoziție de artă etc.)

 2. Marketingul legat de o cauză (Cause Related Marketing)

  • este valabila pentru o anumita perioada de timp;

  • se refera la un produs anume al companiei;

  • se realizeaza in beneficiul unui ONG, sau al unui alt partener, care are legitimitate in privinta cauzei si capacitatea de a administra banii.(sida, cancer, violență, discriminare etc.)

 3. Marketingul social (Corporate Social Marketing)

  • amenințări la adresa vieții sau a siguranței (ex. siguranța în trafic, violența în familie, pregătirea în vederea dezastrelor naturale, prevenirea accidentelor etc.)

  • sănătate (ex. cancer la sân, tulburări de alimentație, diabet, afecțiuni ale inimii, HIV etc.)

  • mediu (ex. folosirea pesticidelor, poluarea aerului, reciclarea, protejarea rezervațiilor naturale etc.)

  • implicarea civică (ex. voluntariat, participarea la vot, donarea de sânge, prevenirea crimelor sau a infracțiunilor etc.)

 4. Acțiuni filantropice (Corporate Philantropy)

Ce forme pot lua activitățile filantropice:

  • donații în bani (ex. compania oferă bani într-un program pentru ajutorarea persoanelor fără adăpost)

  • finanțări (ex. compania lansează un program propriu de finanțare la care pot depune proiecte ONG-urile de mediu)

  • Burse (ex. compania inițiază un program de burse de studiu pentru tineri defavorizați)

  • donații în produse sau servicii (ex. o companie IT donează calculatoare pentru școlile din mediul rural; o companie de telecomunicații oferă linii telefonice speciale pentru a ajuta la strângerea de fonduri)

  • oferire de expertiză (ex. o companie cu profil medical ajută la realizarea unor materiale de informare despre droguri)

  • acces la canalele de distribuție, locațiile sau echipamentele companiei (ex. o firma de transport își pune la dispoziție mașinile de marfă pentru a duce provizii unor sinistrați; un lanț de benzinării oferă recipiente pentru colectarea uleiului de motor uzat).

    5. Voluntariatul în comunitate (Community Volunteering)

  • promovarea voluntariatului ca valoare organizațională;

  • recomandarea anumitor cauze prin intermediul comunicării interne;

  • recrutarea și organizarea echipelor de voluntari;

  • sprijinirea angajaților în efortul de a găsi o cauză potrivită, oferindu-le resurse sau programe de “matching” (ex. prin intermediul intranetului, al unor cataloage, al unor programe software etc.);

  • oferirea de zile libere plătite, pe care angajații să le folosească pentru a voluntaria;

  • acordarea de finanțări ONG-urilor care reușesc să îi convingă pe angajații companiei să voluntarieze (ex. sumele donate sunt proporționale cu numărul de ore voluntariate de angajații companiei pentru un anumit ONG);

  • recunoașterea angajaților care s-au remarcat în cadrul acțiunilor de voluntariat (ex. prin newsletter-ul intern, prin insigne sau alte obiecte onorifice, prin prezentări în cadrul evenimentelor interne ale companiei etc.)

 6. Practici de afaceri responsabile social (Socially Responsible Business Practices):

  • designul locațiilor în care operează (ex. proiectarea sediilor, a unităților de producție sau de desfacere în așa fel încât: să existe un nivel mai mare de siguranță, să fie protejat mediul, să scadă consumul de energie etc.)

  • îmbunătățirea procesele de producție (ex. eliminarea deșeurilor, reducerea nivelului de substanțe chimice folosite ca îngrășăminte etc.)

  • retragerea unor produse care pot fi considerate dăunătoare, chiar dacă nu sunt ilegale

  • alegerea unor materiale de producție și de ambalare care să protejeze mediul (ex. să permită reducerea cantității de deșeuri, să faciliteze procesul de reciclare, să elimine emisiile toxice etc.)

  • oferirea de informații obiective despre produse (ex. ambalajele conțin și informații despre: efectele negative potențiale ale consumului, volumul de activități fizice necesar pentru a arde caloriile sau grăsimile pe care le conține un produs etc.)

  • dezvoltarea de programe care să urmărească binele angajaților (ex. asistență medicală, consiliere psihologică, facilități pentru recreere sau sport etc.)

  • asigurarea unor politici de marketing responsabile în special în ceea ce îi privește pe copii (ex. să nu fie permisă vânzarea online copiilor minori, să retragă programele de marketing ale unor produse cu potențial dăunător din școli etc.)

  • îmbunătățirea accesului la produsele comercializate pentru persoanele cu dizabilități (ex. rampe de acces în magazine, fomate alternative de print, site-uri web accesibile etc.).

 Ceea ce ar trebui să cunoască sectorul privat/antreprenorii este că implementarea acestor acțiuni, vor avea un impact enorm asupra dezvoltării unei companii/țări/societăți dar și beneficii pentru afacerea pe care o conduc!

Mai jos vedeți doar câteva din ele:

1.Programele de CSR ajuta companiile să-și diferențieze concurența și să obțină loialitate față de brand;

2. Programele de CSR ajută companiile să-și  îmbunătățească reputația companiei sale;

3. Programele de CSR ajută companiile să-și atragă și să-și păstreze angajații valoroși.

Ce ține de consumatori, este și asta o informație utilă:

•    34% dintre respondenţi ar evita să cumpere un produs sau un serviciu de la o companie percepută ca nefiind etică.

•    16% caută informaţii pentru a lua în considerare practicile de afaceri şi etica unei companii ca parte din procesul lor de decizie.

•    50% nu intenţionează să achiziţioneze un produs sau un servicu de la o companie pe care nu o consideră responsabilă din punct de vedere social.

 Indifernet de experiența și mărimea companiei, sugestia mea este să țineți cont de acest aspect pe nume CSR. Este o invenstiție de lungă durată în compania pe care o conduceți, dar o investiție sigură și cu rezultate inevitabile