Recent, într-o discuție cu un reprezentant al uneia dintre instituțiile publice din Moldova, am aflat spre surprinderea mea, cât de multe lucruri se fac în folosul societății în care trăim. De ce nu se aude nimic despre asta? De ce eu și mulți oameni asemenea mie, care citim site-urile de noutăți, privim știrile și credem că suntem la curent cu ceea ce se întâmplă în țara noastră, nu
știm despre aceste acțiuni?
Răspunsul este foarte simplu. Pentru că lipsește un branding de calitate al instituțiilor publice din Moldova. Pentru că instituțiile publice și oamenii de rând par să trăiască în două lumi diferite, iar media preferă să preia doar știrile negative – doar astea fac senzații și atrag trafic.
Știți câte lucruri utile se fac pentru societate? Corect – nu știți. Pentru că nu prea am auzit de ele nicăieri. Iată doar câteva exemple de acțiuni ale instituțiilor publice care nu au fost deloc sau au fost prea puțin promovate:
Centrul de Guvernare Electronică are un parteneriat cu companiile din domeniul privat în vederea implementării proiectelor care ne privesc pe fiecare dintre noi:  Reciclare.md* (protecția mediului înconjurător) etc,
Inspectoratul General de Poliție a reușit să combine armonios incluziunea persoanelor de vârsta a III-a în activitățile cotidiene cu creșterea nivelului de securitate a pietonilor în proiectul Bunici Grijulii**
 Banca Mondială, dezvoltă proiectul Consolidarea Eficacității Rețelei de Asistență Socială, prin care ajută persoanele din păturile defavorizate să ducă un mod de viață mai bun ca înainte***
Astfel de exemple sunt zeci, dacă nu chiar sute. Ce schimbări trebuie să aibă loc ca noi, locuitorii acestei țări, să aflăm de ele și să fim parte pentru un impact mai mare?
Haideți să vă spun cum văd eu o schimbare în acest sens, în speranța că printre cititorii mei sunt și persoane din aceste instituții, care vor încerca să aplice aceste sugestii în lucrul lor.
 5 etape de bază a creării unui brand:
1. Strategie și poziționare a brandului
2. Elaborarea denumirii brandului (identificarea verbală etc.)
3. Elaborarea identificatorilor vizuali ai brandului
4. Elaborarea BrandBook-ului (standartele de utilizare a brandului, ghid de indetitate)
5. Ultima și cea mai complicată etapă – implementarea, mentenanță și audit.
În primul rând, trebuie creată o strategie de branding, care să includă scopuri bine puse la punct, atât pe termen lung, cât și pe termen scurt. Această strategie apoi este necesară de a fi „tradusă” într-un plan de acțiuni concret, cu datele și modalitățile de efectuare a acestora și persoanele implicate.
Aici aș vrea să fac o mențiune.
Instituțiile publice au atâtea resurse de a se promova în mod gratuit, resurse pentru care companiile private scot bani buni din buzunare. Mă refer la surse media, care sunt ca intermediar dintre instituții și public. Ce ar fi dacă ați utiliza televiziunea, radio, presa scrisă în folosul vostru și ați promova acțiunile pe care le faceți pentru noi sau, uneori, chiar pentru imaginea proprie – mult mai intens?!
Strategia și planificarea sunt urmate de etapa de implementare, unde fiecare persoană responsabilă implementează partea sa din planul de de acțiuni. Desigur, această implementare trebuie verificată de către o persoană care va observa ce se face bine, ce trebuie optimizat și ce ar fi bine de adăugat.
Avem multe exemple pozitive, chiar de aici, din Moldova, de la care ne putem inspira. Vorbesc despre business-uri locale, care au o comunicare lejeră și eficientă cu publicul lor țintă. Puteți să vă inspirați de la oricare dintre ele și să aplicați bunele lor practici în activitatea voastră.
Pe de altă parte, pot să îmi imaginez cum ar avea loc discuțiile pe interior despre stabilirea unei strategii de branding. Discuții interminabile. Subestimare a importanței propriilor acțiuni.
Desigur, discuțiile și crearea unei percepții despre propria imagine și acțiuni sunt importante, dar cum să creezi o astfel de percepție fără să știi cum este acea instuție percepută de cei din afară – de publicul vostru țintă?
În mod ideal, branding-ul ar începe cu un studiu din teren, unde s-ar afla cum vede publicul părțile pozitive și negative ale activității și identificarea aspectelor ce trebuie îmbunătățite.
Îmi dau seama că orice reprezentant al instituțiilor publice va spune că există anumite impedimente în această activitate, cum ar fi:
1. Necesită prea mult timp
2. Necesită prea mulți bani
3. Nu au experți care să o facă bine
În final, instituțiile fac compromisuri între aceste necesități, oamenii continuă să aibă o părere mai puțin pozitivă despre activitatea lor, iar oamenii din afara țării știu doar de miliardul furat și nimic despre acțiunile real pozitive care se fac.
De aceea, lansez o invitație către toate instituțiile publice să își îmbunătățească imaginea și mă ofer cu mult drag să le ajut gratuit.
Da, gratuit. Pentru că sunt și eu cetățean al acestei țări și realizez că fiecare dintre noi poate și trebuie să contribuie la binele ei. Iar eu vreau să contribui cu experiența și cunoștințele mele. Îmi puteți scrie în privat ca să discutăm cum să facem ca instituțiile publice să își îmbunătățească imaginea, prin acțiuni corect orientate spre binele societății.
*Reciclare.md – mai multă info puteți găsi pe pagina https://www.facebook.com/reciclaremd/
**Bunici Grijulii – mai multă info puteți găsi pe pagina https://www.facebook.com/buniciigrijulii/
***http://msmps.gov.md/ro/content/proiectul-bancii-mondiale-consolidarea-eficacitatii-retelei-de-asistenta-sociala