Brandul personal – un termen tot mai des folosit, dar nu întotdeauna înțeles corect. Confuzia din jurul conceptului de brand personal duce la multe mituri total neadevărate, care nu au nimic în comun cu realitatea. Iar azi o să analizăm 5 dintre cele mai frecvente mituri despre branding și vom vedea și care este adevărul din spatele lor.

Dar, ce este brandul personal?

Mulți l-au auzit, puțini l-au înțeles. Acest terment denotă practica oamenilor de a se promova pe sine însăși și activitatea lor profesională ca branduri – este un proces continuu de stabilire și menținere a unei imagini concrete în vizorul celor din jur despre persoana în cauză.

Termenul respectiv a apărut prima dată cam 20 de ani în urmă, într-un articol din publicația Fast Company cu un titlu curios – Brandul care se numește TU. Conceptul a câștigat tot mai multă popularitate odată cu digitalizarea a cam orice, îndeosebi prin rețelele sociale.

Și aici ne oprim pe câteva secunde la rețelele sociale…

Rețelele sociale ajută taaare mult în crearea unui brand personal. Prin ele, poți proiecta o imagine curată, netezită, trecută prin filtre – exact așa cum vrei să te vadă lumea. Deci, folosește-le din plin – oportunitățile pe care le oferă aceste rețele sunt nemărginite.

Acum să ne reîntoarcem la miturile despre brandul personal, care anume din cauza neînțelegerii depline a termenului, duc la confuzii și reticențe față de acesta:

Mitul nr. 1 – Pentru a crea un brand personal, e nevoie de carismă.

Nu. Pe Darth Vader din Războiul Stelelor îl știți, da? James Earl Jones, actorul din spatele măștii personajului, și-a creat din fragedă copilărie un scut protector și a decis să nu vorbească. Deloc. Timp de 8 ani. Drumul pe care l-a parcurs James de la un copil care efectiv nu vorbea până la una dintre cele mai memorabile voci ale secolului este mai mult decât impresionant.

Olivia Fox Cabane – autoarea cărții The Charisma Myth – susține că una dintre cele mai grosolane minciuni despre carismă este că aceasta este înnăscută. Adevărul este că fiecare dintre noi poate exersa și crea propria carismă. Carisma va veni cu timpul, odată cu dezvoltarea treptată a brandului personal. Ea va fi carisma TA, nu cea văzută de tine la speakeri de la TV, actori sau persoane din showbiz. Va fi ceva crescut și dezvoltat datorită faptului că tu ai crescut și dezvoltat deja un brand personal și nu viceversa.

Mitul nr. 2 – Pentru a crea un brand personal, trebuie să ai mulți followers.

Cantitate sau calitate? Ce te interesează mai mult? Eu tind să cred că anume calitatea prevalează. Brandul personal nu înseamnă să fii celebru, la general. Brandul personal înseamnă să fii celebru selectiv. Om cu om, follower cu follower – dar anume cei din target groupul care te interesează – așa se construiește un brand. Te concentrezi exact pe oamenii care vor avea impact pe succesul tău ulterior, iar restul vor veni cu timpul.

Aș mai vrea să menționez că pledez împotriva sistemelor automatizate care atrag followers falși, ireali sau neinteresanți pentru activitatea ta. Aici includ și acele acorduri follower pentru follower. Crește-ți audiența în mod organic, încet și sigur. Iar numărul de followers mare va deveni mai puțin important când vei vedea că cei care te urmăresc sunt pe bune interesați de ceea ce faci.

Mitul nr. 3 – Doar persoanele din showbiz au nevoie de brand personal.

Din nou – fals. Fiecare expert într-un domeniu anumit are nevoie de un brand personal. Altfel, va veni un alt expert, posibil mai slab din punct de vedere profesionist, dar mai tupeist și își va crea un brand personal așa cum ai fi meritat tu.

Brandul personal oferă vizibilitate între oamenii care ar putea fi interesați să colaboreze cu tine și să te ajute să îți dezvolți cariera. Vrei să cedezi asta concurenților? Sau poate te impui TU ca expert în domeniul tău și culegi roadele unui brand personal în activitatea profesionistă? E decizia ta.

Mitul nr. 4 – Introverții nu își pot crea un brand personal.

Ți-aduci aminte de Darth Vader menționat mai sus, da? Adesea, primele cuvinte care vin în gând oamenilor cu percepții greșite despre brand personal sunt: centrul atenției, gălăgios și vorbăreț, cu o personalitate extrovertă, etc.

Această părere falsă face ca mulți oameni care chiar au cu ce se mândri și merită un brand personal să stea cuminți în banca lor și să nu se manifeste în vreun fel mai vizibil.

Introverții pot crea un brand personal. Ba mai mult, experții consideră că ei sunt chiar mai buni la asta decât extroverții. Steve Jobs este un alt exemplu de succes, în acest sens. Introverții vin și arată publicului acțiuni concrete, rezultate impresionante și lucruri interesante. Ei sunt ca stelele care au crescut în tăcere și au început să lucească când sunt mari deja și pline de conținut.

Autenticitatea introverților cucerește inimi. Deci foc la ghete, dacă ești introvert!

Mitul nr. 5 – Crearea unui brand personal costă mulți bani.

Rețelele sociale au simplificat și eficientizat, din punct de vedere financiar, crearea unui brand personal la maximum. Tot de ce ai nevoie pentru a începe să lucrezi la un brand personal este:

1. Un device conectat la internet

2. Conturi pe rețelele sociale pertinente activității tale: Facebook, Instagram, LinkedIn, Odnoklassniki, etc.

3. Dorință

Banii nu sunt un factor decisiv în acest moment. Poți să investești în promovare, poze profesionale, etc mult și bine. Dar, dacă nu ai conținut bun de oferit celor care vin în profilul tău, investiția ta nu prea va mai avea sens, pentru că oamenii nu se vor reține pe pagina ta.

 Brandul personal e tare fain. Este traducerea în modernism a vorbei: Lucrează pentru nume, apoi numele va lucra pentru tine.
Lasă complexele nejustificate într-o parte, trage aer în piept și arată lumii întregi ce poți!